Trends in leren: een kijkje in de keuken bij Bespeak!

Het nieuwe jaar is weer begonnen en de blogs over Learning & Development trends van 2020 vliegen je om de oren! Bij Bespeak zijn wij graag innovatief, omdat we onze klanten het best passende opleidingsproduct willen bieden. Ik heb een aantal Bespeakers gevraagd welke L&D trends hen inspireren en laat hierbij voorbeelden van projecten zien. Ben jij benieuwd wat wij bij Bespeak ontwikkelen? Lees vooral door!

Immersive learning

Immersive learning is een trend die je steeds meer terug ziet komen. Bij immersive learning leer je door te ervaren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan virtual en augmented reality, hologrammen en escape rooms. Immersive learning kan goed worden ingezet in een context waarbij je bijvoorbeeld veilig moet leren omgaan met lastige situaties.

 Ook bij Bespeak maken wij gebruik van immersive learning. Voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) hebben wij een zoekactie in beeld gebracht met een 360 graden video. Een 360 graden video zorgt voor een authentieke ervaring in een veilige omgeving. Op deze manier ervaart de kijker wat er gebeurt in de stuurhut en buiten op het dek tijdens de actie. Bespeaker Gerard was erbij: “Super informatief om dit 360 graden te filmen, je krijgt van alles mee tijdens het kijken, zoals de handelingen van de bemanning en de communicatie tussen de schepen.”

 

Gamification

Gamification is een trend die al een aantal jaren in opkomst is. Bij gamification voeg je spelelementen toe om de lerende te motiveren en te betrekken bij de leerinhoud. Voor Driscoll’s hebben wij gamification ingezet in de vorm van een Betting Game. Onder tijdsdruk moeten medewerkers verschillende vragen beantwoorden over de modules die zij gevolgd hebben. Bij elke vraag mag de medewerker punten inzetten. Denk jij veel over een bepaald onderwerp te weten, dan zet je meer punten in. Maar pas op, heb je de vraag fout beantwoordt, dan verlies je het aantal ingezette punten. Extra punten verdien je door alle modules te doorlopen en door de tijdbonus te halen. Ben je benieuwd hoe jij hebt gescoord ten opzichte van je collega’s? Kijk op het leaderboard waar je staat!

 

Bespeaker Gemma heeft aan deze Betting Game gewerkt: “We hadden de modules van Driscoll’s kunnen afsluiten met een ‘klassieke’ meerkeuzetoets. Maar de meerwaarde van de Betting Game zit voor ons in meer betrokkenheid (het spanningselement dwingt gebruikers om geconcentreerd te blijven), reflectie (door het inzetten van punten denken deelnemers zelf na over hun beheersing van de stof) en vooral: plezier! En plezier is een belangrijk middel waarmee we willen helpen dat leerinhoud blijft plakken.”

Microlearning

Een hele avond bij kaarslicht in de studieboeken is er voor veel mensen niet meer bij. Medewerkers willen wel graag leren, maar geven aan dat dit door de werkdruk vaak niet gebeurt. Daarnaast zijn we door social media steeds meer gewend aan korte, snelle content. Daarom is het belangrijk om leerinhoud aan te bieden in kleine leereenheden en korte termijn leeractiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan infographics, animaties, korte video’s en factcards.

Bij Bespeak zetten wij microlearning in door middel van ons eigen e-learningplatform. Voor klanten bouwen wij een leerplatform om lesmateriaal online in aan te kunnen bieden. Het platform kan gevuld worden met verschillende boxen; een soort modules over één afgebakend onderwerp. In een box kun je verschillende elementen kiezen om de stof in kleine chunks aan te bieden, zoals een korte video, een lesje, een toets of een factcard. Deze chunks zorgen ervoor dat de lerende zich beter kan focussen op wat hij leert en zijn concentratievermogen kan behouden. Hier zie je een voorbeeld van de omgeving van Beautylevel. De box ‘Spieren’ is gevuld met verschillende kleine leereenheden, zoals een les, een masterclass en een trainer. Daarnaast gebruiken wij factcards om informatie kort weer te geven. Zie het voorbeeld van de factcard van de box ‘Spieren’.

 

 

User experience

Als de ervaring van de lerende niet goed is, raak je hem of haar binnen een paar minuten kwijt. Daarom is het belangrijk om leren relevant te maken en aan te bieden op het moment wanneer de kennis nodig is. Daarnaast is het een must dat de lerende de leerstof gemakkelijk erbij kan pakken, tegenwoordig vaak via een mobiele device, maar soms ook nog gewoon ‘ouderwets’ offline. Dit maakt het ook mogelijk dat de lerende op een snelle manier en op ieder gewenst moment ondersteunend lesmateriaal kan raadplegen.

 Samen met SVH heeft Bespeak lesmateriaal ontwikkeld voor bedienings- en keukenassistenten (mbo-niveau 1) waarin de user experience centraal staat. De lesmethode bestaat uit theorie- en werkboeken, een online omgeving en instructiekaarten. Deze blended learning methode zorgt ervoor dat de lerende betrokken blijft en zelf kan kiezen welke methode van leren hij of zij fijn vindt. De instructiekaarten zijn kaarten met stap-voor-stap uitleg over een bepaalde handeling. Zie hier een instructiekaart over het maken van ‘Guacamole’.

 

Bespeaker Josephine vertelt hier het volgende over: “De instructiekaarten kan je er makkelijk bij pakken als je een bepaalde handeling wil gaan uitvoeren in de keuken. Je pakt de kaart erbij, volgt de stappen en leert zo een handeling. En je kunt natuurlijk ook het filmpje bekijken als je eerst wil zien hoe een professionele kok of gastvrouw het doet.”

Wil je meer weten over dit project en de instructiekaarten? Josephine heeft hier een blog over geschreven!

 

Trends komen en gaan, maar bij ons mag je altijd topkwaliteit en innovatieve ideeën verwachten. Of het nu gaat om online of offline materiaal, trainingen of examens, wij gaan de uitdaging aan om samen met de klant tot een mooi eindresultaat te komen! Wil jij weten wat Bespeak voor jou kan betekenen? Kom gerust langs voor een kopje koffie!

Cynthia Cavus