Op deze manier leer je stap-voor-stap handelingen gemakkelijk aan!

Hoe snipper je een ui? Hoe bak je een cake? Of hoe serveer je wijn?
Allemaal handelingen die simpel lijken, maar waar toch een hoop bij komt kijken.
Met instructiekaarten leer je deze handelingen stap-voor-stap uit te voeren.

Afgelopen jaar heeft Bespeak samen met SVH nieuw lesmateriaal ontwikkeld voor bedienings- en keukenassistenten (mbo niveau 1). De lesmethode bestaat uit theorie- en werkboeken, een online omgeving én natuurlijk instructiekaarten.

Voor wie?

De doelgroep waarvoor we de lesmethode ontwikkelden, leert vooral in de praktijk. Daarbij hebben ze voldoende handvaten nodig om de benodigde vaardigheden te leren. Ze starten vanaf nul en daarom is het belangrijk dat ze eerst de basis onder de knie hebben. Hierbij komen de instructiekaarten goed van pas.

Hoe zit een instructiekaart in elkaar?

De instructiekaarten zijn kaarten met stap-voor-stap uitleg over een bepaalde handeling. Elke stap is duidelijk en kort beschreven én met een foto zie je hoe je het moet doen.

Studenten kunnen de kaarten gebruiken in het praktijklokaal op school of bij een stagebedrijf. Ze kunnen de kaarten er makkelijk bij pakken als ze gaan oefenen met basishandelingen, zoals het snipperen van een ui of het ontvellen van een tomaat. De instructiekaarten zorgen ervoor dat de studenten de benodigde informatie krijgen, op het moment dat ze het ook echt nodig hebben.

In totaal hebben we 140 instructiekaarten gemaakt die samen verkrijgbaar zijn in een grote kaartenbox. Hieronder zie je een voorbeeld van de instructiekaart ‘guacamole maken’. Op de kaart staan de benodigde ingrediënten en materialen en er staat in zes stappen beschreven wat je moet doen.

Toename complexiteit

De kaarten nemen toe in complexiteit, waarbij het integratieniveau steeds hoger wordt. Studenten kunnen beginnen met simpele handelingen, zoals producten snijden of een bouillon maken. Als ze dit onder de knie hebben, kunnen ze complexere instructiekaarten proberen. Hierin komen verschillenden handelingen bij elkaar. Een goed voorbeeld hiervan is de instructiekaart spaghetti met tomatensaus. Op deze kaart moeten studenten pasta koken, groenten snijden en bakken en kaas raspen. Simpele handelingen komen hier bij elkaar en vormen samen een heel gerecht. Als ze de simpele handelingen nog eens willen bekijken, pakken ze gemakkelijk de benodigde instructiekaart erbij.

Koppeling met de lesmethode

De instructiekaarten passen perfect binnen de totale lesmethode, zodat ze makkelijk in te zetten zijn zowel studenten én docenten. De instructiekaarten zijn namelijk gekoppeld aan de theorieboeken. In de theorieboeken staat de achterliggende theorie beschreven. Naast de theorie staat een link naar de bijbehorende instructiekaart. In het hoofdstuk koffie wordt bijvoorbeeld gelinkt naar de instructiekaart ‘koffie zetten’.

Instructiefilms

Het houdt nog niet op bij de instructiekaarten. Wil de student een handeling eerst bekijken voordat hij het zelf gaat proberen? Bij elke instructiekaart is een instructiefilm beschikbaar in de online omgeving. In de film is te zien hoe een kok of gastvrouw de stappen van de instructiekaart uitvoert. Studenten kunnen de films thuis bekijken of de docent kan ze tonen tijdens de les. Zo zorgen we ervoor dat studenten de vaardigheden zeker onder de knie krijgen en een vliegende start kunnen maken in het mooie horeca-vak!

Josephine Knol