Wat kun je leren over examens op een kasteel?

Bespeakers Ellen en Marleen bezochten op 14 maart Hét Examencongres van de NVE (Nederlandse Vereniging voor Examens) op Kasteel de Schaffelaar in Barneveld. In vier vragen delen zij hun inzichten naar aanleiding van deze dag!

Wat hield het congres in?
Zoals de naam al zegt; Hét Examencongres is een congres over toetsing en examinering. Er waren verschillende workshops te volgen, waaronder één van Bespeak over de toetsing binnen vakopleiding Doe Het Zelf! Daarnaast is zo’n congres een mooie kans om kennis op te doen, kennis te delen en om in gesprek te gaan vakgenoten uit de toetswereld.

Wat zijn de meest interessante inzichten die jullie hebben opgedaan?
Dat de inzet van andere vraagvormen dan de multiple choice-vraag in toetsen ook erg waardevol kan zijn! Wij gebruiken meestal alleen de multiple choice-vraag, omdat dat de handigste vraagvorm is voor toetsen die zowel digitaal als op papier worden afgenomen. In onze online leeromgevingen zetten we wel verschillende werkvormen in. We hebben handige handvatten gekregen om de vraag nog beter aan te sluiten bij het leerdoel. Daarnaast hebben we ook geleerd, en dat is natuurlijk heel leuk, dat we bij Bespeak al best veel dingen goed doen!

Wat doen wij dan goed?
Uit een workshop over het ontwikkelen van consistente (praktijk-)examens  bleek dat het erg belangrijk is dat de leerdoelen en/of toetstermen, opdracht en beoordelingscriteria van een toets bij elkaar aansluiten. Wij ontwikkelen onze mbo-examens op basis van de vakkennis, vaardigheden en gedragsaspecten die in het kwalificatiedossier beschreven staan. Hierbij ontwikkelen wij een examen-opdracht en de bijbehorende beoordelingscriteria. De samenhang tussen alle onderdelen checken we altijd zelf, maar ook met een vaststellingscommissie. Gemaakte keuzes, of en hoe dit bij elkaar aansluit, leggen we vast in een integrale toetsmatrijs.

Waarin zie je de toegevoegde waarde voor Bespeak?
Ondanks dat wij bij Bespeak veel toetsen en examens schrijven, doen wij geen itemanalyses. Deze worden vaak gedaan door onze klant. Het zou voor ons wel heel erg zinvol zijn om de itemanalyses te doen of deze te krijgen van onze klant. Dit geeft ons inzicht in de antwoorden die de leerlingen geven, hoe leerlingen omgaan met bepaalde afleiders en de betrouwbaarheid van de toetsen die wij ontwikkelen. Op die manier kunnen we ons eigen werk analyseren en onze toetsen en examens nog beter maken!