Get the killer instinct!

Vorige week is onze collega Femmy bij een workshop geweest over Gamification. Hier leerde ze o.a. meer over het verschil tussen serious games en gamification en mocht ze zelf een spelletje spelen!

Gamification
Volgens de 70-20-10 theorie vindt 70% van het leren op de werkplek plaats. Gamification sluit hierbij aan: leren door te spelen op de werkvloer. Je gebruikt bij gamification spelelementen op de werkvloer. Het is een praktische speltheorie om duurzame verandering in gedrag op de werkvloer te realiseren. Denk aan:

  • motivatie door uitdagende doelen
  • belonen van gewenste gedrag
  • snelle kort-cyclische feedback
  • hoge impact met minimale inzet
  • focus met fun!

Gamification is niet hetzelfde als serious gaming. Bij die laatste wil je de werkelijkheid zo realistisch mogelijk nabootsen in een simulatieomgeving, rollenspel of game. Het maakt van een spel de werkelijkheid. Bij gamification is het precies andersom: van de werkelijkheid wordt een spel gemaakt. Een spel dat zich afspeelt binnen de werksetting en waar spelelementen worden ingezet in een non-game context (de werkvloer).

Succesfactoren
Bij gamification wordt er gebruikt gemaakt van uitdagende missies (ofwel opdrachten). Voorbeeld: Vraag aan drie klanten wat zij vinden van uw service en deel één van deze verhalen. Je collega’s zullen jouw verhaal beoordelen. Er is een verhaallijn in het spel waardoor de spelers zich betrokken voelen. Een leaderbord met punten en badges zorgt voor een competitie sfeer, iets wat toch wel hoort bij een spel spelen! Gamification gaat ook uit van social learning: zo kun je gebruik maken van samenwerkingsopdrachten en van peer reviews.
Belangrijk bij gamification is dat er commitment is bij de organisatie en de spelers. Spelers moet het spel echt willen spelen en de organisatie moet hen daarin ruimte geven.
Feedback is ook belangrijk, zorg dus voor voldoende feedback loops in de missies.

Spelertypes
Bij het toepassen van gamification op de werkvloer is het belangrijk om rekening te houden met verschillende spelerstypes. Zo onderscheidt Bartle de volgende types: achievers, killers, explorers en socializers. Deze types waarderen andere elementen en zoeken ook andere dingen in een spel. Zo is de killer op zoek naar directe confrontatie met andere spelers en houdt hij van een gevecht. De socializer daarentegen waardeert communicatie en is op zoek naar gesprek en interactie.

Femmy heeft zelf een spelletje mogen spelen tijdens de workshop en kwam erachter dat zij een achiever en socializer is. Samen met haar team heeft ze de buit in de wacht kunnen slepen! Een leuk einde aan een toffe workshop over gamification.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.