De kracht van het papieren lesboek

meisje houd boek en tablet vast

Alles voortaan online? Niet als het aan Bespeak ligt.
Wij geloven in de kracht van het papieren lesboek.

‘Maken jullie nog steeds lesboeken? Is dat niet ouderwets?’ Dat zijn vragen die vaak bij ons voorbij komen. Toch geloven wij dat lesboeken nog steeds van grote toegevoegde waarde zijn. En niet alleen voor leerlingen of studenten op school, maar ook voor volwassenen. In de afgelopen jaren maakten we voor klanten zowel papieren lesboeken als werkboeken. Nieuwsgierig waarom wij overtuigd zijn van de kracht van papier?

Lezen vanaf scherm of vanaf papier?

Een tekst lezen vanaf je scherm of vanaf papier; het lijkt niet heel verschillend, maar het effect is wel degelijk anders. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je sneller leest vanaf een scherm, maar meer details onthoudt als je leest vanaf papier. Vooral als je dieper begrip moet krijgen van een tekst, kun je beter lezen vanaf papier.

Bij een tekst op papier zie je duidelijk waar een tekst begint en eindigt en kun je makkelijk terugbladeren als je iets nog even wil opzoeken. Je vormt als het ware een ‘mentale kaart’ in je hersenen van de tekst die je gelezen hebt. Je vormt een structuur in je hoofd en je kunt bijvoorbeeld beter relaties leggen tussen begrippen. Bij het scrollen door een tekst is niet alles van de tekst goed zichtbaar en vorm je dus geen mentale kaart. Je leest de tekst waarschijnlijk wel sneller, maar vormt minder diep begrip van de tekst. Vooral bij informatieve teksten is het belangrijk dat je de tekst dieper verwerkt en daarom kan je deze het beste lezen vanaf papier.

Snel en oppervlakkig?

Mensen associëren schermen steeds meer met snel en oppervlakkig. Dit komt waarschijnlijk doordat iedereen schermen veel gebruikt voor snelle en oppervlakkige activiteiten, zoals scrollen door de foto’s op Instagram of een vermakelijk filmpje kijken op YouTube. Een tekst goed lezen, kost een stuk meer tijd en past dus niet bij deze snelheid en oppervlakkigheid. Als mensen lezen vanaf een scherm nemen ze dus automatisch minder tijd hiervoor. Ze denken dat ze een tekst goed gelezen hebben, maar in de praktijk valt dit vies tegen. Er blijft online veel minder hangen van een tekst als je dit vergelijkt met het lezen van een tekst vanaf papier.

Bovendien word je bij het lezen vanaf een scherm ook eerder afgeleid door andere dingen die gebeuren op je scherm. Een mailtje of Whatsappberichtje dat binnenkomt of een advertentie die op-popt; allemaal dingen die je afleiden van de tekst die je aan het lezen bent. Met een papieren boek vind je de focus die je nodig hebt voor dieper begrip van een tekst.

beeldscherm met boeken die eruit komen

De gouden combinatie

Moet alles dan voortaan in weer boekvorm? Nee, natuurlijk niet. E-learning is zeker ook een krachtig middel om mensen nieuwe dingen te laten leren. Het gaat erom dat ieder leermiddel ander voordelen en doelen heeft. Een lesboek zorgt voor diepere verwerking van theorie. E-learning kun je juist inzetten om actief aan de slag te gaan met theorie. Je kunt verschillende interactieve werkvormen inzetten om de theorie actief te verwerken. Je hebt de mogelijkheid om feedback te geven en het leerproces aan te passen op de behoeften van de gebruiker. Ook heb je de mogelijkheid om inhoud op een andere manier aan te bieden, bijvoorbeeld door middel van instructiefilms of animaties. Daarnaast kunnen gebruikers online ook met elkaar samenwerken en hiermee van elkaar leren.

Beoordeel een boek wél op zijn omslag

Een lesboek met een saaie cover en weinig plaatjes? Weinig mensen zullen zin hebben om hieraan te beginnen. Daarom zorgen we er bij Bespeak voor dat lesboeken er aantrekkelijk uitzien, zodat je écht zin hebt om te beginnen met leren. Hieronder zie je aan aantal voorbeelden!

lesboek stichting vakbekwaamheid horecaam

lesboek stichting vakbekwaamdheid horeca voorbeeld 2

lesboek hair level voor kappersopleiding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ben jij ook overtuigd van de kracht van een papieren lesboek?

Neem dan contact op met Bespeak.

Referenties

Kong, Y., Seo, Y. S., & Zhai, L. (2018). Comparison of reading performance on screen and on paper: A meta-analysis. Computers & Education, 123, 138-149.

Rayner, K., Schotter, E. R., Masson, M. E., Potter, M. C., & Treiman, R. (2016). So much to read, so little time: How do we read, and can speed reading help?. Psychological Science in the Public Interest, 17(1), 4-34.

https://www.quest.nl/mens/psychologie/a27911863/lees-je-sneller-van-een-scherm-of-van-papier/#:~:text=Volgens%20onderwijspsycholoog%20Paul%20Kirschner%20(Open

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/lees-je-beter-van-scherm-of-papier/

Josephine Knol