Vera Kuiper vroeg dit naar aanleiding van een artikel in NRC over levenslang leren. Adviesbureau McKinsey heeft onderzocht dat je om bij te blijven minstens een halve werkdag per week nieuwe dingen moet leren. Dat betekent niet dat je een halve dag per week een cursus moet volgen. Het kan ook (juist) gaan om het doen van nieuwe dingen die je uit je comfortzone halen. Voor mezelf sprekend (senior onderwijskundige bij Bespeak) is die tijd en ruimte al lastig en dan heb ik een beroep dat gaat over leren en waarin (blijven) leren ook voor mezelf belangrijk is. Hoe werkt dat dan voor lageropgeleiden? Zij volgen in verhouding de minste scholing en compenseren dat niet met informeel leren (bron: onderzoek SCP 2016). Tegelijkertijd zijn hun banen het kwetsbaarst voor ontwikkelingen als robotisering.
Lageropgeleiden zijn voor Bespeak een belangrijke doelgroep. We ontwikkelen leermiddelen en examens waarmee zij goed in hun vak worden én blijven. Daarom ontwikkelen we bijvoorbeeld nascholing voor het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven en toolboxen voor het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Deze formele leeroplossingen vormen altijd maar een deel van het leren. De praktijk is en blijft de basis. Komen onze doelgroepen daarmee aan de vier tot acht uur die nodig zijn om iets nieuws te leren? En wat kunnen we doen om daarin te ondersteunen? Goed om eens uit te zoeken en over na te denken!