Bezoek aan Conferentie Gamedidactiek

Woensdag 23 januari vond in Utrecht een conferentie over gamedidactiek plaats. Gamedidactiek? Ja, gamedidactiek. Onze collega Johanneke was erbij!

Gamedidactiek
De trend van spellen en games in leren is inmiddels geen nieuwigheid meer. In het voortgezet onderwijs zijn enthousiaste docenten die hun lessen opleuken met een spelelement en ook in het bedrijfsleven wordt regelmatig gebruik gemaakt van bijvoorbeeld serious games.

Het lijkt allemaal leuk, maar we moeten er natuurlijk ook wat van opsteken. Hoe zorg je er nu voor dat de spellen die je ontwerpt daadwerkelijk bijdragen aan het leerproces? Gamedidactiek geeft daar de antwoorden op.

Vrij spel
Pedro de Bruyckere gaf tijdens zijn keynote inzichten en kaders omtrent het inzetten van educatieve spellen. Spellen moeten frustrerend leuk zijn, stelde hij. Het moet moeite kosten om resultaten te krijgen, maar niet zo moeilijk zijn dat je niet tot een oplossing komt. Ook zou de mens veel leren van vrij spel, maar heeft het in de eerste instantie wel kaders nodig. Bij een goed spel neemt de structuur daarom geleidelijk af.

Voorbeelden
Behalve theorie, was er op de conferentie ook veel ruimte voor de praktische kant van het ontwerpen van spellen. Het thema was niet voor niets ‘Hands on!’. Het was inspirerend om te zien hoe uiteenlopende lesinhoud op creatieve wijze werd verwerkt in online en offline spellen. Van een multifunctioneel kaartspel tot bedrijfssimulaties, van real-life games tot online adventurespellen: games lijken daadwerkelijk in iedere leeromgeving in te passen.

Ook Bespeak is niet te beroerd om nieuwe dingen te proberen. Zo experimenteerden we eerder met Virtual Reality.  Met zoveel spelletjesfanaten binnen de organisatie zijn alle ingrediënten aanwezig om in de toekomst nog meer met game-elementen te ontwerpen!